Greenpact blog

A fenntartható fejlődés az a fejlődés, amely a jelen szükségleteit úgy elégíti ki, hogy közben nem veszélyezteti a jövő generációk képességét saját szükségleteik kielégítésére.

Sales és CSR dilemmák: Zöldmarketing vagy greenwashing?

csr etikus kommunikáció fenntarthatóság fogyasztói bizalom greenwashing reklámetikai kódex zöldmarketing Sep 03, 2025

 Napjainkban a fenntarthatóság egyre fontosabb témaként él a köztudatban is, ezzel együtt a fogyasztók is egyre tudatosabban alakítják ki vásárlási szokásaikat. Azonban a tudatosabb vásárlói döntések nyomán egyre többször és egyre kifinomultabb módszerekkel jelenik meg a greenwashing (zöldremosás), azaz a nem megfelelően használt zöld állítások.

 

A dilemma- Sales vs. CSR

A nagy dilemma a vállalatok számára, hogy a profitot maximalizálják és a megtévesztés eszközét használják ehhez, vagy tudatosabb döntéseket, hozva a valódi fenntarthatóságot helyezzék előtérbe még ha ez a profit egy részéről való lemondással is jár. Azonban a greenwashing igen nagy reputációs kockázatot rejt magában, ugyanis ha kiderül, hogy a termék nem rendelkezik a kereskedelmi kommunikációban alkalmazott zöld tulajdonságokkal akkor a fogyasztók elfordulhatnak a vásárlástól, a márkától sőt a vállalat egészétől.

Ahogy a Friedman doktrína mondja: “a vállalatoknak egyetlen társadalmi felelősségük van: hogy erőforrásaikat oly módon használják, olyan tevékenységeket folytassanak, melyek növelik a vállalat profitját, betartva a szabályokat. Más szavakkal: nyílt és szabad versenyben vegyenek részt, csalás és megtévesztés nélkül” -Milton Friedman

A Friedman doktrína is kiemeli, hogy a szabályok betartásával kell a vállalatoknak a profitot maximalizálni, a vásárlók megtévesztése a szabályok felrúgását jelenti. Azonban a sales és a CSR gyakran ellentétes állításokat követeltek meg a vállalatoktól.

Napjainkban azonban az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) tapasztalatai szerint a vállalkozások üzleti érdekei és a felelős kommunikáció nem választhatók el egymástól: mindkettő alapvetően fontos a hosszú távú sikerhez. A zöld kommunikáció akkor hiteles és eredményes, ha valós adatokra épül, hiszen a fogyasztói bizalom és a márkaérték hosszú távon így erősíthető. A reklámokban megjelenő környezeti állításoknak ugyanúgy meg kell felelniük a jogszabályi és etikai normáknak, mint bármely más üzenetnek: nem lehetnek megtévesztők, kizárólag hiteles, bizonyított és ellenőrizhető tartalomra épülhetnek. Ebben ad keretet a 2023-ban frissített Magyar Reklámetikai Kódex, amely külön cikkelyben foglalkozik a környezetvédelmi és zöld állításokkal, valamint a GVH Zöld marketing útmutatója, amely hasznos tanácsokkal segíti a helyes reklámozási gyakorlat kialakítását.

 

Greenwashing 

A zöldremosás/greenwashing során a vállalatok olyan megtévesztő marketing vagy PR kommunikációt alkalmaznak, amelyek jobb környezeti teljesítményt, túlzó ígéreteket fogalmaznak meg a fogyasztók felé  a szolgáltatásaik, termékeinkkel, kapcsolatban.  Azonban a környezeti előny nem valós a greenwashing esetében, azt nem lehet alátámasztani. A greenwashing kifejezés eredetileg a whitewashing kifejezésből alakult ki, amely a botrányok, bűnök “elmeszelése”, oly módon, hogy hamis adatokkal, valaki a megítélésén javítson.

A social washing a greenwashinghoz hasonlóan megtévesztően igyekszik előnyhöz juttatni a vállalatokat, azzal, hogy a vállalat társadalmi teljesítményét jobb színben tüntesse fel.

Megjelent az AI washing is a mesterséges intelligencia elterjedésével, ahol a termék/szolgáltatás népszerűségét akarják növelni, az AI szerepének túlzó hangsúlyozásával. Ilyen lehet például egy mesterséges intelligenciával tervezett üdítő.

 

 

A Greenwashing felismerése és típusai

 

Greenwashing típusa

Felismerése

Példa

Rejtett kompromisszum

A kommunikációban csak egy környezeti előnyt hangsúlyoznak, ezzel igyekeznek elfedni a többi jelentős negatív hatást.

Fast fashion üzletek termékeinél, az organikus pamut alapanyag kiemelése, azonban a fast fasion üzletek működése eleve a fenntarthatóság ellen hat.

Bizonyíték hiánya

Olyan állítások amelyek nincsenek alátámasztva vagy harmadik fél által hitelesítve.

Karbonsemlegesnek hirdetett termék, bármilyen bizonyíték, tanulmány, mérés nélkül.

Homályos kommunikáció

Konkrétumok nélküli, nem valós szavak szóösszetételek alkalmazása.

Komposztálható műanyag termékek, azonban nem emelik ki, hogy speciális ipari komposztálásra van szükség.

Hamis címkék alkalmazása

Nem létező, tanúsítványok jelölések használata,amely gyakran hasonlít létezőekre.

Egy fast fashion vállalat a ruháit “Tudatos” (Conscious), címkével jelölt, amelyet a vállalat talált ki és nem volt alátámasztva

Két rossz közül a kisebb választása

Két alapvetően káros termék alternatíva közül, a kevésbé rossz kiemelése.

Például a hevítős cigaretták, egészségesebbként való feltüntetése a hagyományoshoz képest.

Tudatos megtévesztés 

Teljesen hamis állítások használata.

Az autógyártók dízelbotrányai, mely során a kedvező kibocsátúsank feltüntetett dízel autókba csaló szoftvert építettek be.

Lényegtelenség

Valós de környezeti szempontból irreleváns állítások kiemelése.

A klórmentesen fehérített papír kiemelése, holott ez egy rég óta használt standard eljárás.

 

Zöldmarketing

A felelős vállalatok, a marketing eszközeikkel igyekeznek megmutatni, ami valóban megkülönböztető erővel bír a piacon. Azonban ehhez csak olyan állításokat és jelöléseket használnak, amelyek megfelelő alátámasztással rendelkeznek. Őszinte és konkrétumokkal rendelkező állítások jellemzik a zöld marketinget pl.: 80%-ban újrahasznosított alumíniumból készült termék.

A hiteles kommunikáció során, gyakran alkalmaznak harmadik fél által hitelesített címkéket, amelyek valódi teljesítményt jelölnek ilyenek pl.: az EU EcoLabel, FSC. 

 

Hiteles tanúsítványok

A fogyasztói bizalom egyik alapja a független és megbízható tanúsítvány, ezért minden esetben elengedhetetlen annak valódiságáról meggyőződni. A reklám nem lehet megtévesztő abban a tekintetben, például ha egy vállalkozás saját belső ellenőrzési rendszerét tünteti fel úgy, mintha az független, harmadik féltől származó tanúsítvány lenne. A félrevezető „kamu tanúsítványok” nemcsak a fogyasztókat tévesztik meg, hanem a tisztességesen működő vállalatokat is indokolatlan hátrányba hozzák, ezért egy vállalkozásnak is körültekintőnek kell lenne tanúsítást elvégző intézmény, illetve az ígért tanúsítvány kiválasztása során. Az EU-ban jelenleg is zajlanak az egyeztetések egy átlátható, egységes tanúsítási rendszer kialakításáról, amely további garanciát ad majd a hitelességre.

 

Piaci gyakorlatok

Az ÖRT munkája során rendszeresen találkozik olyan megkeresésekkel, amelyek a „zöld” üzenetek helyes használatára vonatkoznak. Tapasztalatuk szerint a hiteles kommunikáció alapja, hogy a vállalatok üzenetei egyértelműek és konkrétak legyenek, világos, a fogyasztók számára is könnyen érthető nyelvezettel. A környezeti állításoknak mindig valósnak, pontosnak és arányosnak kell lenniük, kerülve a túlzásokat, és csak olyan tartalmakra szabad építeni, amelyek igazolhatók és helytállók. Az ÖRT az előzetes megfelelés eszközrendszerével segíti a vállalatokat abban, hogy kialakítsák és alkalmazzák a felelős reklámozás gyakorlatát, megelőzve ezzel a megtévesztő kommunikációból fakadó kockázatokat.

 

Az Önszabályozó Reklám Testület

Az ÖRT munkája során a már említett előzetes megfelelés keretrendszerében támogatja a vállalkozásokat a helyes reklámozási gyakorlat kialakításában. Szolgáltatásaik széles skálája mind azt a célt szolgálja, hogy a reklámok hitelesek és a fogyasztók számára elfogadhatók legyenek. Ilyen a Magyar Reklámszövetséggel közösen kidolgozott Magyar Reklámetikai Kódex, amely külön fejezetben foglalkozik a környezetvédelmi állításokkal; a hatóságokkal (GVH, NMHH, NKFH) kialakított stratégiai együttműködések és közös workshopok; a reklámok előzetes véleményezése és etikai tréningek; valamint az útmutatók, köztük az ÖRT Zöld útmutató elkészítése. Emellett konzultációkkal, reklám-monitoring vizsgálatokkal – amelyekhez már mesterséges intelligencia alapú eszközöket is alkalmazunk – és influenszer tréningekkel segítjük a piaci szereplőket. Mindezek célja, hogy a reklámok hitelessége megmaradjon, a fogyasztói bizalom erősödjön, és a tisztességes, etikus gyakorlat valós alternatívát kínáljon a versenypiacon.

Green Pledge kezdeményezés

A Green Pledge programot az ÖRT a Magyar Marketing Szövetséggel (MMSZ) és a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetségével (MAKSZ) közösen indította el 2022-ben, azzal a céllal, hogy a hazai reklámipar kiemelt figyelmet fordítson a környezet védelmére, a greenwashing elkerülésére és a környezet valósághű ábrázolására. A kezdeményezés ötlete abból a felismerésből született, hogy a reklámtevékenység felelősségteljes gyakorlata nélkülözhetetlen a fenntarthatóság erősítéséhez. A program célja, hogy a vállalatokat arra ösztönözze: konkrét esettanulmányokon keresztül mutassák be, hogyan valósítják meg a felelős, hiteles zöld kommunikációt a gyakorlatban. A Green Pledge védjegy elnyerése komoly szakmai értéket jelent, hiszen független zsűri dönt a díjak odaítélésről, amelynek elnöke Prof. dr. Bándi Gyula, zöld ombudsman, a jövő nemzedékek szószólója, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem tanszékvezető egyetemi tanára. Ez a szakmai háttér tovább erősíti a program hitelességét és a fogyasztói bizalmat. A Green Pledge rövid idő alatt széleskörű szakmai érdeklődést váltott ki, számos vállalat csatlakozott hozzá, és évről évre egyre többen pályáznak a védjegy megszerzésére. Jelentősége abban rejlik, hogy iránytűként szolgál a tisztességes, fenntartható reklámgyakorlat kialakításában, és hozzájárul ahhoz, hogy a felelős zöld kommunikáció valódi értéket képviseljen a piacon.

 

Konklúzió

Egy vállalat hiteles zöld marketingjének alapja a valódi fenntarthatósági teljesítmény. Érdemes külső segítséget igénybe venni a belső folyamatok és termékek környezeti, társadalmi és fenntarthatósági átvilágítására, hogy elkerüljék a greenwashingot és valós alapokra építsék zöld üzeneteiket. Emellett nagyon fontos a fogyasztók képzése, hogy el tudják dönteni, mi megtévesztő, azaz a greenwashing és mi az ami, elfogadható valós és helyes zöldmarketing gyakorlat. Továbbá a reklámozói oldalnak, lehetősége van harmadik féllel megvizsgáltatni az anyagaikat, hogy azok ténylegesen zöldmarketing üzeneteket hordozzanak. Összegzésként elmondható, hogy rendkívül fontos, hogy a vállalatok hosszútávú fenntarthatóságát jobban szolgálja egy valódi zöld marketing gyakorlat mint a gyors siker érdekében alkalmazott greenwashing. A fenntarthatóság, ugyanis nem csak a környezeti szempontokat veszi figyelembe, hanem a társadalmi vállalatirányítási és pénzügyi szempontoknak is érvényesülniük kell egy vállalat életében, ahhoz hogy hosszú távon prosperálni tudjon. 

A cikk azért született a Greenpact Kft. és az Önszabályozó Reklám Testület együttműködésével, hogy a vállalatok tájékozódását segítse az etikus környezeti/zöld kommunikációban.

 

Balogh Krisztián- Greenpact Kft.
Gerendi Zsolt- Önszabályozó Reklám Testület
 
 

Források:

Braun Róbert Vállalati társadalmi felelősségvállalás A vállalatok politikája

https://hellononprofit.hu/car-tarsadalmi-felelossegvallalas-greenwashing-social-washing/

https://www.ort.hu/

https://www.greenpledge.hu/

https://fsc.org/en/blog/what-is-greenwashing

https://www.un.org/en/climatechange/science/climate-issues/greenwashing

Greenpact hírlevél

Értesülj időben. Készülj fel. Tegyél szert versenyelőnyre.

Fenntartható vállalkozássá válni maraton, nem rövidtávfutás. A startvonaltól a célvonalig elkísérünk, időről-időre hasznos tartalmakat, gondolatébresztő történeteket osztunk meg veled.

Biztonságban vagy nálunk. Nem spammelünk, nem adjuk ki az adataidat másnak.